måndag 18 augusti 2014

Bygglekar

Efter att ha läst otaliga artiklar (hittade på Pinterest förstås) om hur viktigt det är att barn bygger med klossar (och inte bara använder sina 18 grävskopor för att lasta byggklossarna på en av de 9 lastbilarna...) så var jag ju lite bekymrad över min förstföddes mycket smalspåriga lekar. :-)

Men vad slår då gullungen till med? Han börjar bygga! Här nedan bygger han en bro till exempel.

 

Den utökades sedan med en del av släpet till lastbilen och blev någon sorts avspärrning.


Sedan byggde han ett hus också - "Med klocktorn!" (Kolla hur han har balanserat den halvrunda gröna klossen uppe på de andra och sedan satt de två pelarna på den!)

Han var mycket nöjd med sitt verk och förkunnade stolt: "Mamma, du kan ta ett kort på mitt hus!" Och det gjorde jag förstås. Han poserar lite som om han just fällt något storvilt. Och faktum är ju att det är nästan en lika stor (och ffa en mycket viktigare!) prestation.

När han väl kommit på grejen med att bygga diverse konstruktioner med klossar och andra material fortsatte det med både det ena och det andra. 

Jag tycker själv att byggklossar är rätt kul, och tror att det är väldigt utvecklande också, så jag är jätteglad att vi har kommit in i den fasen nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar