tisdag 3 juni 2014

Vi har målat och haft avslutning på mulleleken

I morse drabbades jag av någon sorts super-motherhood-hybris och inbillade mig att vi kunde måla med vattenfärger under ordnade former. Nåja... Det började som en avledningsmanöver för Leander som höll på att bryta ihop över något (som numer är bortglömt). Jag frågade om han kunde måla ett helt papper turkost med pensel. Självklart kunde han det!





Bara det att han sedan bara ville måla lila och brunt (hans momentana älsklingsfärger...) och sortera om målarlådan...

Tabea var mer beredd att måla turkost. Jag ville nämligen ha en bakgrund som börjar på T då vi leker lite extra med den bokstaven den här veckan.

Det var hennes första möte med penslar och vattenfärger och helst ville hon bara doppa penseln (och händerna) i vattenburken. Men det blev så fint ändå. Fast det tog förstås ett tag att städa upp efteråt.


Leander försvann sedan till bästisen Tim och jag stannade hemma och fick håret klippt, vilket verkligen var på tiden!

På eftermiddagen var vi på avslutning på skogsmulleleken. Ledaren Susanne hade bland annat tagit med en hängmatta som barnen fick gunga i. Leander tyckte den var lite läskig i början, medan Tabea var begeistrad från första stund.




Självklart skulle Susanne ha en liten present också. Jag plockade fram mina filtnålar igen och gjorde en liten naturscen på ett tefat.

Några närbilder (stammen på trädet är tovad, det gröna gjort med nålar):



Till slut satte jag dit en liten flugsvampsdvärg med en chokladbit i famnen...

 Det var första gången jag gjorde ett landskap och det var rätt kul och inte så svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar