lördag 20 maj 2017

Jag bygger ett potatistorn

Nyligen läste jag på nätet om s.k. potatistorn. Genast stod klart att jag absolut behöver (minst) ett potatistorn. Det insåg t.o.m. den ömme maken.

Sagt och gjort. Staketnät hade vi redan, så jag köte en säck halm och tre säckar jord. Därtill två kg potatis. Sedan satte jag igång. Staket snurrades ihop till ett torn och fästes med kabelbindare. 




Därefter byggde jag ett litet näste av halm och fyllde det med jord.


Jag placerade sex potatisar i en ring, och täckte dem med mer jord. Sedan forsatte jag helt enkelt så. Mer halm runt om, jord i mitten, ett lager potatis, mer jord, åk och köp mer potatis, ett lager jord osv.

Till slut såg det ut så här:

Det är ungefär en meter högt och en halv meter i diameter. 
Jag använde ca 3,5 kg halm och drygt 120 liter jord. 
Allt som allt satte jag 4-5 kg potatis.

Det ska bli jättespännande att se hur det utvecklar sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar